Saturday, June 7, 2008

Pentingkah Kertas Kerja?

Kertas kerja sama pentingnya dengan orang yang menulis kertas kerja dan orang yang melaksanakan apa yang terkandung dalam kertas kerja itu.Tidak kurang pentingnya orang yang mengajukan kertas kerja itu kepada pihak penaja.
Saya ingin bertanya kepada saudara/ri pembaca sama ada saudara/ri pembaca percaya kepada seseorang yang memohon sumbangan daripada saudara bernilai beribu-ribu ringgit hanya dengan menulis sepucuk surat?


Ini wang saudara. Saudara perlu tahu ke mana wang itu dibelanjakan atau disalurkan.Apatah lagi kalau wang kerajaan,syarikat dan badan-badan korporat yang melibatkan audit. Di sinilah pentingnya kertas kerja.

Fungsi kertas kerja ialah untuk meyakinkan penaja menghulurkan sumbangan atau bantuan kepada kita. Penaja berhak tahu sejauh manakah syarikatnya atau agensinya boleh ditonjolkan daripada program yang dibuat. Mereka tak mintalah,tetapi kitalah yang kena faham.

Sebab itu kertas kerja mesti mengandungi objektif, bukan sekadar matlamat yang umum. Di samping itu mesti ada tarikh pelaksanaan, tempat, target sasaran, jumlah penyertaan dan anggaran perbelanjaan.
Anggaran pendapatan dengan sumbernya sekali dan ke mana ia dibelanjakan mesti ditulis dengan terperinci dan jujur.

Jika keuntungan dipentingkan dalam program itu, baki terakhir mesti ditunjukkan. Dari sinilah penaja dengan mudah membuat pertimbangan. Dari sinilah juga pihak penaja akan buat keputusan tentang jumlah yang ia dapat sumbangkan.


Hakcipta Abd Bashid Harun

*semoga petikan dari blog ini dapat difikirkan bersama. Maaf kepada Us. Bashid kerana mengambil dari blognya tanpa izin, untuk kepentingan pendidikan...

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin