Monday, July 28, 2008

Misteri 'Demam Sendi'

Misteri 'demam sendi' - Pendakwa asing dakwa penyebar


SEORANG jururawat mengambil darah seorang penduduk, Sabeah Abdullah, 71, yang mempunyai simptom wabak demam sendi di Kampung Rasau, Slim River semalam.


SLIM RIVER - Penduduk Kampung Rasau di sini yang kini sedang 'diserang' demam sendi mendakwa wabak tersebut disebarkan oleh pendatang asing yang ramai bekerja di ladang getah dan kelapa sawit berhampiran.

Seorang penduduk, Anita Hamzah, 38, mendakwa penduduk kampung percaya penyakit 'misteri' itu mula tersebar sejak kira-kira sebulan lalu melalui seorang lelaki Indonesia yang bekerja kontrak di sebuah ladang kelapa sawit berhampiran.

"Saya dapat tahu pekerja Indonesia dalam lingkungan 30-an itu tiba-tiba kejang dan rebah akibat terkena demam sendi ketika sedang bekerja di ladang hingga terpaksa dipapah pulang ke rumah Orang Asli yang turut bekerja di situ," dakwanya kepada Kosmo! di sini semalam.

Beliau ditemui ketika sedang mendapatkan rawatan daripada sepasukan pegawai kesihatan dari Pejabat Kesihatan Batang Padang bersama-sama kira-kira 30 penduduk kampung tersebut di Dewan Orang Ramai Kampung Rasau.

Anita berkata, sejak kejadian pertama itu, penyakit tersebut mula menular dan menyerang satu demi satu penduduk Kampung Rasau dan kini sedang merebak di kawasan berhampiran termasuk Kampung Balun, perkampungan Orang Asli dan pekan ini.

Beliau berkata, selain dirinya, ibunya, Sabiah Abdullah, 71, dan anak lelakinya, Asni Muzamin Abdul Rahman, 12, turut ditimpa penyakit yang menyebabkan sendi anggota badan sakit dan lemah sehingga terasa seperti lumpuh dan pesakit terpaksa merangkak dan dipapah untuk bergerak.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin